Este de ajuns, ne putem întreba, ca scopul unei activităţi să fie clar, corect şi riguros formulat pentru ca activitatea respectivă să conducă la eficienţă? Este suficient ca omul să dispună de o bună percepţie şi memorie, de o gândire flexibilă şi de o imaginaţie bogată pentru a fi şi performant? Fără îndoială că nu.Atâta vreme cât nu este împins,determinat,stimulat pentru a face ceva sau a învăţa,a munci, a crea nu va obţine performanţele dorite. O nouă serie de întrebări apare: de ce reacţionează oamenii? De ce unul şi acelaşi om reacţionează diferit în moment diferite? Răspunsul este limpede: deoarece intră în funcţiune o nouă categorie de mecanisme psihice cu rol de stimulare şi activare, de sensibilizare selectivă şi imbold,încadrate în categoria generală de motivaţii.
Definire:
Motivatia este ansamblul stărilor de necesitate ale organismului,care orientează şi dirijează comportamentul în direcţia satisfacerii lor.
Funcţii:
Funcţia de activare internă difuză şi de semnalizare a unui dezechilibru fiziologic sau psihologic;
Funcţia de declanşare a acţiunilor efectiv;
Funcţia de direcţionare ;
Funcţia de susţinere şi energizare.
Structuri motivaţionale:
Cele mai cunoscute structuri sunt:
a. trebuinţele: structuri motivationale bazale si fundamentale ale personalitatii, fortele ei motrice cele mai puternice reflectand, cel mai pregnant, echilibrul biopsihosocial al omului in conditiile solicitarilor mediului extern. (figura 1.)
b.motivele: reactualizări si transpuneri în plan subiectiv ale stărilor de necesitate
c.interesele: orientari selective, relativ stabile si active spre anumite domenii de activitate
d.convingerile: idei adanc implantate in structura personalitatii, puternic traite afectiv, care imping, impulsioneaza spre actiune.
e. idealurile: proiectii ale individului in sisteme de imagini si idei care ii ghideaza intreaga existenta
f.conceptia despre lume si viata: formatiune motivationala cognitiv-valorica de maxima generalitate, ce cuprinde ansamblul parerilor, ideilor, teoriilor despre om,natura,societate.
Tipuri de motivatie:
Motivatia pozitiva si motivatia negativa
Motivatia intrinseca si motivatia extrinseca
Motivatia cognitiva si motivatia afectiva
Motivatie si performanta. Optimumul motivational.
De optimumul motivational se poate vorbi in doua situatii:
1. cand dificultatea sarcinii este perceputa(apreciata) corect de catre subiect
2. cand dificultatea sarcinii este perceputa(apreciata) incorect de catre subiect.
Nivel de aspiratie = stimulul motivational care impinge spre realizarea unor progrese si autodepasiri evidente
Figura 1.
Explicatie: din suportul de curs
Discutie colectiva: Intrebari legate de motivatie, neclaritati, precum:
De ce este nevoie de motivatie?
De ce trebuie satisfacuta nevoia de siguranta pentru a putea satisface urmatoarele nevoi din piramida lui Maslow?
De ce in cazul geniilor nevoia de autorealizare intrece nevoile fiziologice?
Care este mai utila, motivaria intrinseca sau cea extrinseca?
Pedeapsa sau recompensa? pro si contra
Ce se poate intampla cand o persoana supraevalueaza greutatea unei sarcini? Dar cand o subevalueaza?
Care este diferenta dintre "interese" si "idealuri"?
Cum ar arata lumea daca nu ar exista motivatie?
Ca metoda de evaluare:
Elaborarea unui proiect acasa. Acesta s-ar putea realiza dupa schema:
1. Prezentarea pe scurt a motivatiei (2p)
2. Sunteti de acord cu Piramida trebuintelor realizata de Maslow? Daca nu, ce ati
schimba la ea? (3p)
3. Este motivatia cea mai importanta in procesul invatarii? (3p)
4. Pentru creatitate - 1p
5. 1p din oficiu.
No comments:
Post a Comment